mandag den 16. maj 2016

2. Praksisafprøvning.

Til min 2. praksisafprøvning vil jeg bruge IBSE-cirkelen som didaktisk model for min aktivitet i Børnehuset Dragen. IBSME står for Inquiry-based- science and mathematics education. Da jeg ikke bruger matamatikdelen til denne aktivitet, kommer modellen til at hedde IBSE Modellen har 8 faser og hver fase har hver sin undervisnings metode. IBSME er en tilgang til undervisning i skolen og dermed ligger det ikke lige til højre benet i forhold til dagtilbuds området, da det ikke er målet at undervise denne målgruppe. Min opgave er at motivere og inspirere børnehavebarnet til at fordybe sig, undersøge/reflektere. Det jeg taler med barnet om, skal kunne danne fundament for dets udvikling og læring frem over(Ejbye-Ernst og Storkholm, 2015).  Jeg har forsøgt at tilpasse modellen og brugt de faser, der giver mening i for hold til min gruppe på 4 drenge på 4-5 år. Vi har lavet forskellige eksperimenter med vand og is.
IBSE-cirklen:

1. Et spørgsmålsfremmende læringsmiljø:

- her har jeg valgt at formulerer spørgsmål ud fra et fagligt fokus der har børnenes interesse -> forsøg med vand og is

Formål: øge elevens ejerskabs fornemmelse, fremme spørgelyst, tage afsæt i elevens egne spørgsmål.

2. Formulering af spørgsmål:

Jeg kan stille spørgsmål der stilladser børnenes hypoteser:
1. en beskrivelse -> hvad tror i der sker......?
2. en forklaring -> hvorfor.....?
3. en begrundelse -> hvordan kan det være at....?

3. Hypotese dannelse:

- børnene fortæller hvad de tror der vil ske under de forskellige forsøg.

4. Diskussion af test design:

- jeg har fastsat rammerne forsøgene skal ske under og børnene eksperimenter med forskellige ting de afprøver.

5. Undersøgelse/eksperiment:

- vi taler om hvad der sker under forsøgene og holder det op mod hypoteserne

6. Validering af data:

- validering sker i det børnene oplever og sanser under forsøgene.

7. Opsamling/konklusion:

- jeg tager fotos løbende under forsøgene, som jeg vil bruge til dokumentation og opsamling sammen med børnene.

8. Nye spørgsmål:

- jeg vil observerer om forsøgene stilladser til nye hypoteser og forsøg.
- Hvad synker til bunds?

- Hvad flyder ovenpå vandet?



Hvad sker der, når vi kommer sukker, bagepulver og salt på isen?
Hvad sker der når sukker, salt og bagepulver kommer i vandet?

Stilladsering til nye forsøg med sand.




Kilde:
 Ejbye-Ernst, Niels og Stokholm, Dorte: Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis. 1. Udg. Systime, 2015
Guldager, Ida og Auning, Claus. Fibonacci projektet – erfaringer med IBSME i en dansk undervisningskontekst.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar