tirsdag den 3. maj 2016

SMTTE på 1. praksisafprøvning.

Kompetencemål: den studerende kan skabe rammer for, lede og udvikle pædagogiske forløb med et naturvidenskabeligt udgangspunkt og med fokus på børn, unge og voksnes naturoplevelser, naturforståelse med uderummet som læringsmiljø.

Sammenhæng
I forbindelse med læreplanstemaet natur og naturfænomener, såede min børnehavegruppe tomatskiver og solsikkefrø(4. aktivitet på bloggen). Da vi såede frøene talte vi om, at det er vigtigt at vande og stille bøtterne med frø lyst, for at frøene kunne spire og blive til planter. Jeg hængte en kopi om fotosyntese op, for at børnene kunne se hvordan planten vokser. Børnene er meget optaget af deres spirer og nu vil jeg prøve at opstille forskellige naturvidenskabelige forsøg sammen med en gruppe børn i alderen 4-5 år for at finde ud af, hvad der for planter til at vokse, da jeg ved at børnene for mere viden ved at aktivt at undersøge processen. Til dette har jeg brugt ideer fra http://www.skoven-i-skolen.dk/content/unders%C3%B8g-fotosyntese

Mål
At give børnene en forståelse for hvordan planter kan vokse. Jeg vil hjælpe børnene med at forstå og tale om naturen i naturvidenskabenssprog og dermed udvikle handlekompetence(Ejbye-Ernst, 2011). Dette vil jeg gøre ved at opstille forsøg hvor solsikken står i mørke, i skygge, i lys, uden at blive vandet, samt i en pose. Desuden vil jeg lave et forsøg med blade i vand, der bliver sat i mørke, skygge og lys. Vi skal se om vi kan se den ilt, som bladet laver ved fotosyntese.

Tiltag: 
Jeg har 5 bøtter med forskellige mærkater: lyst, mørkt, skygge, i pose, uden vand, desuden jord, solsikkespirer, en mørk bøtte, vand, 3 glas. Børnene skal plante solsikker i de forskellige bøtter.

Tegn: 
Børnene kommer med forslag og ideer til hvad udfaldet af forsøgene kunne blive.
Børnene er interesserede og følger med i processen med forsøgene. Børnene fortæller og stiller spørgsmål.

Evaluering: 
Børnene iagttages og observerers løbende i processen. Jeg evaluerer børnenes udbytte af forløbet sammen med børnene i dialog, samt dokumentere med fotos af forløbet.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar