tirsdag den 19. april 2016

3. Aktivitet - forsøg med insektfælder.

Denne aktivitet har jeg lavet på min biotop, som et forsøg, for at se hvilken fælde der kunne fange flest insekter.
Forsøg med en udhulet kartoffel og et glas der bliver gravet ned, så insekterne falder ned i den. 


 Efter en dag, er der et enkelt tusindben i kartoffelfælden.

I glasset er der fire tusindben og et par små biller....

Vi prøver forsøget et par dage mere, men det giver ikke et bedre resultat.

Jeg vil bruge forsøget til en pædagogisk aktivitet i Børnehuset Dragen, som vi skal lave i uge 18. Vi skal ud og finde insekter, samt undersøge ligheder og forskelle. 

Sammenhæng:
vi skal finde, undersøge, sammenligne og finde forskelle på insekter i forbindelse med læreplanstemaet, natur og naturfænomener.
Mål:
børnene ved hvor og hvordan de kan finde insekter. Børnene har viden, interesse for insekter og de kender forskel på dem. De ved hvordan de skal passe på insekterne og tør udfordre sig selv med at holde dem i hånden.
Tegn:
de tager initiativ til at finde og undersøge insekterne, mens de holder dem i hånden eller i vores insektglas. De kender navnene på de mest almindelige insekter, der er i vores skov.
Tiltag:
to dage før vi skal i skoven og undersøge insekter, laver vi kartoffelfælder og graver glasfælder ned ved vores skovlegeplads. På dagen tager vi vores skovrygsæk med. Den indeholder pincetter, undersøgelses glas, hvide bakker til indsamling, forstørrelsesglas, insektdug, insektbog. Vi går på opdagelse og samler insekterne i bakkerne. Der kan vi sammenligne dem og inddele dem i grupper. Fx. insekter med 6 ben, 8 ben. Vi kan finde ud af hvor hovedet, øjnene, ørerne eller munden er, ved at bruge insektbogen.
(Kilde: Ejbye-Ernst og Stokholm, Natur og udeliv. S. 110-130)
Evaluering:
Jeg vil dokumentere med fotos, samt observere børnene under forløbet.
Jeg vil reflektere over min gruppes læring i Fremtidens dagtilbud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar