søndag den 24. april 2016

Planteholdsopgave.

Jeg skal her beskrive hvilke brugergrupper planteholdet er velegnet til, samt hvilke behov skal/kan planteholdet tilgodese. Planteholdet kan bruges til de fleste brugere, man skal dog ind tænke alder/funktionsevner kontra hvor hurtigt frø spirer. Fx er karse godt til de helt små, da det hurtig vokser op og kan bruges på æggemaden. De større børn, der har mere tålmodighed og kan hjælpe med til at passe planter, er der flere muligheder. Jeg vil bruge solsikkefrø, tomat, samt forskellige planter der er forspiret, for at de kan se plantens forløb. Vi har planlagt, at plante ud 14 dage efter såning. Hvis såningen mislykkes, vil vi købe krydder urter og blomster, vi kan plante i stedet for. Jeg har sat en seddel op med efterlysning af brugte gummistøvler, som vi vil plante ud i. Støvlerne skal børnene male og derefter hænge og pynte i børnehøjde på vores hegn. De skal have mulighed for at have deres egen plante, de kan passe og fortælle om.
Kompetencemålet for Natur og udeliv er: "Den studerende kan skabe rammer for, lede og udvikle pædagogiske forløb med et naturvidenskabligt udgangspunkt og med fokus på børn, unge og voksnes naturoplevelser, naturforståelse med uderummet som læringsmiljø"
Kilde: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=162068
Jeg vil her udvælge en brugergruppe og beskrive et pædagogisk forløb i forbindelse med såning og tiden derefter. Til dette bruger jeg SMTTE-modellen:
·         Sammenhæng:
·         Jeg har i min planteholds opgave eksperimenteret med at forsøge at spire ting frø fra min biotop, frø fra mit køkken, samt frø fra frøposer. Denne erfaring vil jeg bruge i uge 16, hvor vi i Børnehuset Dragen, skal arbejde med natur og naturfænomener i sidste etape af forsknings forsøget med Fremtidens Dagtilbud.
·         Mål:
·         børnene oplever hvordan et frø kan blive til en plante og måske til noget vi kan spise. Børnene for viden om at der skal lys og vand i den rette mængde, for at frø kan spirer og gro.  
·         Tegn:
·         børnene er optaget af at så frø og passe dem, samt plante spireren ud i gummistøvler og følge plantens vækst. De fortæller og stiller spørgsmål.
·         Tiltag:
·         vi planter tomatskiver, frø fra rød pebre, solsikkefrø og evt. æblekerner i et gennemsigtigt plastkrus. Vi sætter navn og billede af planterne i kruset, så børnene selv kan følge med, samt fortælle andre om hvad der er sået. Vi planter ud i gummistøvler efter 14 dage.
·         Evaluering:
·         Vi dokumenterer med fotos.
·         Vi observerer børnene under aktiviteten.

·         Vi evaluerer på vores grupper i Fremtidens Dagtilbud, samt her på bloggen.
Pædagogens rolle:
·         Vi har købt jord, frø, hele tomater og har æbler i køkkenet. Vi har fundet gennemsigtige plast krus der skal sås i, samt lamineret skilte med billede af planten og barnets navn
Vi har opdelt børnene i mindre grupper, så vi har mulighed for at fordybe os og have tid til at have dialog, mens vi sår frøene. Den der ikke har gruppe, har ansvar for det praktiske hjælp/omsorg. Pasningen af spirerne foregår sammen med børnene, men de voksne har ansvaret. Min kollega og jeg har ansvaret for planlægning, gennemførelsen, samt  evaluering og afslutning/oprydning af projektet.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar