Kompetencemålet for Natur og udeliv er: "Den studerende kan skabe rammer for, lede og udvikle pædagogiske forløb med et naturvidenskabligt udgangspunkt og med fokus på børn, unge og voksnes naturoplevelser, naturforståelse med uderummet som læringsmiljø"
Kilde: https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=162068
Jeg vil her udvælge en brugergruppe og beskrive et pædagogisk forløb i forbindelse med såning og tiden derefter. Til dette bruger jeg SMTTE-modellen:
·
Sammenhæng:
·
Jeg har i min planteholds opgave eksperimenteret med at forsøge at spire
ting frø fra min biotop, frø fra mit køkken, samt frø fra frøposer. Denne
erfaring vil jeg bruge i uge 16, hvor vi i Børnehuset Dragen, skal arbejde med
natur og naturfænomener i sidste etape af forsknings forsøget med Fremtidens
Dagtilbud.
·
Mål:
·
børnene oplever hvordan et frø kan blive til en plante og måske til noget
vi kan spise. Børnene for viden om at der skal lys og vand i den rette mængde,
for at frø kan spirer og gro.
·
Tegn:
·
børnene er optaget af at så frø og passe dem, samt plante spireren ud i
gummistøvler og følge plantens vækst. De fortæller og stiller spørgsmål.
·
Tiltag:
·
vi planter tomatskiver, frø fra rød pebre, solsikkefrø og evt. æblekerner i et
gennemsigtigt plastkrus. Vi sætter navn og billede af planterne i kruset, så
børnene selv kan følge med, samt fortælle andre om hvad der er sået. Vi planter
ud i gummistøvler efter 14 dage.
·
Evaluering:
·
Vi dokumenterer med fotos.
·
Vi observerer børnene under aktiviteten.
·
Vi evaluerer på vores grupper i Fremtidens Dagtilbud, samt her på bloggen.
Pædagogens rolle:
·
Vi har købt jord, frø, hele tomater og har æbler i
køkkenet. Vi har fundet gennemsigtige plast krus der skal sås i, samt lamineret
skilte med billede af planten og barnets navn
Vi har opdelt børnene
i mindre grupper, så vi har mulighed for at fordybe os og have tid til at have
dialog, mens vi sår frøene. Den der ikke har gruppe, har ansvar for det praktiske
hjælp/omsorg. Pasningen af spirerne foregår sammen med børnene, men de voksne
har ansvaret. Min kollega og jeg har ansvaret for planlægning, gennemførelsen,
samt evaluering og afslutning/oprydning
af projektet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar