tirsdag den 19. april 2016

4. aktivitet - spire eksperimenter.



Sammenhæng:
Jeg har i min planteholds opgave eksperimenteret med at forsøge at spire ting frø fra min biotop, frø fra mit køkken, samt frø fra frøposer. Denne erfaring vil jeg bruge i uge 16, hvor vi i Børnehuset Dragen, skal arbejde med natur og naturfænomener i sidste etape af forsknings forsøget med Fremtidens Dagtilbud. Jeg vil her planlægge forløbet med SMTTE-modellen. Jeg vil opdaterer og evaluerer her på bloggen, når vi har gennemført aktiviteten.
Mål:
børnene oplever hvordan et frø kan blive til en plante og måske til noget vi kan spise. Børnene for viden om at der skal lys og vand i den rette mængde, for at frø kan spirer og gro.  
Tegn:
børnene er optaget af at plante frø og passe dem, samt følge plantens vækst. De fortæller og stiller spørgsmål.
Tiltag:
vi planter tomatskiver, frø fra rød pebre, solsikkefrø og æblekerner i et gennemsigtigt plastkrus. Vi sætter navn og billede af planterne i kruset, så børnene selv kan følge med, samt fortælle andre om hvad der er sået.
Evaluering:
Vi dokumentere med fotos.
Vi observerer børnene under aktiviteten.
Vi evaluerer på vores grupper i Fremtidens Dagtilbud, samt her på bloggen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar